موکوسل دهانی چیست ؟

وقتی بزاق در یک ناحیه صدمه دیده جمع شود و یا مجازی غدد انسداد بیاید یا آسیب وارد به مجرای غده بزاقی مثلا گاز گرفتن لب سبب پارگی مجرا و تجمع بزاق و در نتیجه تورم و درد در ناحیه درگیر می‌شود که به آن موکوسل می گویند .
بیشترین ناحیه ای که درگیری ایجاد می کند لب تحتانی است البته ممکن است در هر قسمت دهان این آسیب به وجود بیاید مثل در سقف دهان، در لثه و زیر زبان، اگر چه که با تخلیه باز هم احتمال عود مجدد این ضایعه وجود خواهد داشت اما این ضایعه خطرناک نیست ولی می توانید برای درمان به دندان پزشک مراجعه کنید و با جراحی کوچکی از بین می رود .
شکل موکوسل به صورت نرم و گرد و گنبدی شکل قابل حرکت و بدون درد است و قطری معادل 2 تا 10 میلی متر دارد و به رنگ نیمه روشن است.
این ضایعه می تواند علت های مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آنها می توان به صدمه به وسیله یک جسم و یا ضربه، عادت به گاز زدن لب خود، وجود التهاب در دهان، عفونت دهان، بیماری لیکن پلان دهانی و در اثر عوارض جانبی بعضی از داروها ایجاد شود.
چگونه می توانیم از ابتلا به این ضایعه جلوگیری کنیم؟
از گزیدن لب های خود جلوگیری کنیم، پس از هر وعده غذایی حتما مسواک و نخ دندان کنیم، از دهانشویه استفاده کنیم، به بیماری های دهان توجه داشته باشیم، غذا را آرام بخوریم.
برای درمان این مشکل می توانید با مطب دکتر مهدی غلامی متخصص جراحی دهان، فک و صورت در مشهد به آدرس: نبش ملاصدرا ٢، ساختمان سپهر صدرا، طبقه اول، واحد ٢ و شماره تماس های:
05138414605، 09058912899 در ارتباط باشید